Publicerad: 2018-04-16

Olle Adolphsons minnespris till Kjell Andersson

Olle Adolphsons minnespris i Kungl. Musikaliska akademien för år 2018 har tilldelats en av det svenska musiklivets minst kända och mest betydelsefulla personer – Kjell Andersson, under 38 år artist- och repertoaransvarig på skivbolaget EMI. Prissumman har i år höjts till 75 000 kronor. Årets Olle Adolphsonstipendium tillfaller jazzsångerskan Amanda Ginsburg som blir 25 000 kronor rikare.

Priset och stipendiet utdelas till minne av kompositören, textförfattaren och vissångaren Olle Adolphson. Priset ges för betydande insatser inom visdiktningens område. Stipendiet skall användas till utbildning eller forskning. Utdelning sker den 2 maj.

Juryns motiveringar:

Olle Adolphsons minnespris för år 2018 har tilldelats skivbolagslegendaren Kjell Andersson för att han med omsorgsfull noggrannhet både förvaltat det gamla och förlöst det nya med samma kompromisslösa kärlek till det sjungna ordet.


Kjell Andersson har under sina 38 år i skivindustrin, varav 36 som A & R (artist och repertoaransvarig) vid skivbolaget EMI, kommit att bli en av de viktigaste försvararna av det svenska språkets betydelse i populärmusiken. Hans insatser för svenskt musikliv går inte att överskatta och sådana som Ulf Lundell, Lisa Ekdahl, Jacob Hellman, Marie Fredriksson, Rebecka Törnqvist och Per Gessle har tagit sina första steg som artister med Kjell som plikttrogen kritiker och beskyddare. Även de som inte börjat vid samma skivbolag, Eva Dahlgren, Lisa Nilsson, Niklas Strömstedt och Mauro Scocco har sökt sig till honom för hans allomvittnade förmåga att lyssna på musiken, läsa texterna och komma med synpunkter på hur man kan frilägga det precisa uttrycket.

Det går inte att föreställa sig vad den svenska vistraditionens inspelade material hade varit utan Kjell Anderssons konstnärliga visioner och förmåga att övertala sina chefer till samlingar och återutgivningar. Sammanställningen av Evert Taubes samtliga inspelningar, hyllningsalbumen ”Den flygande holländaren” som förnyade intresset för Cornelis Vreeswijk och naturligtvis den box med Olle Adolphsons visor som gjordes i samarbete med Jan Bruér. Alla med samma påkostade och smakfulla formgivning som ständigt varit Kjell Anderssons signum.

När vi skriver den svenska grammofonindustrins historia är det två namn som höjer sig över mängden: Metronomes grundare Anders Burman och så Kjell Andersson. Två passionerade musikälskare som har det gemensamt att känslan och intuitionen alltid kommer i första rummet.

Kjell Anderssons livslånga kompromisslösa kärlek till det sjungna ordet är ett konstnärskap i sig, och hans verk en livsgärning som kommer att stå kvar som ett riktmärke över vad en musikbransch kan och bör uträtta.


Årets Olle Adolphsonstipendium tilldelas Amanda Ginsburg för att hon med otvungen elegans visar det svenska språkets självklara plats i jazzen.

Amanda Ginsburg har på kort tid etablerat sig som begåvad låtskrivare och smakfull sångerska. Debutalbumet ”Jag har funderat på en sak” har ett tydligt personligt uttryck som hos en rutinerad och mogen artist. Inte sedan Monica Zetterlund har jazz på svenska låtit så chosefri och självklar som när Amanda sjunger.

Amanda Ginsburg. Foto: Samuel Andersson